RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI
TAHUN 2
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 1
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN
SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Menyebut,
mencerakin,
mengeja, membaca dan
memahami perkataan suku kata
terbuka KV+KV dengan sebutan
yang betul.
ii. Membina dan menulis perkataan
suku kata
terbuka KV+KV
dengan betul.
iii. Menyebut, mencerakin,
mengeja,
membaca dan
memahami
perkataan suku kata
terbuka
KV+KV+KV dengan
sebutan yang
betul.
iv. Membina dan menulis
perkataan
suku kata
terbuka KV+KV+KV
dengan betul.
|
1.0
Membaca dan memahami perkataan.
2.0
Membina dan menulis perkataan.
|
1.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka KV+KV.
2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi
suku kata terbuka KV+KV.
1.2 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku
kata terbuka KV+KV+KV.
2.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi
suku kata terbuka KV+KV+KV.
|
Contoh perkataan KV+KV
Contoh perkataan KV+KV+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 2
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Menyebut, mencerakin,
mengeja,
membaca dan
memahami
perkataan suku kata
terbuka V+KV dengan sebutan
yang betul.
ii.Membina dan menulis perkataan
suku kata terbuka V+KV dengan
betul.
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan.
|
1.3 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.
2.3 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
V+KV.
|
Contoh perkataan V+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 3
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Menyebut,
mencerakin, mengeja,
membaca dan
memahami
perkataan
suku kata tertutup dan
terbuka
KVK+KV dengan betul.
ii. Membina dan menulis perkataan
suku kata
tertutup dan terbuka
KVK+KV dengan
betul.
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan.
|
1.4 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata
tertutup dan terbuka KVK+KV.
2.4 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata
tertutup dan terbuka KVK+KV.
|
Contoh perkataan KVK+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 4
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Menyebut, mencerakin, mengeja,
membaca dan memahami
perkataan suku
kata tertutup dan
terbuka KVKK+KV
dengan
sebutan yang betul.
ii.Membina dan menulis perkataan
suku kata
tertutup dan terbuka
KVKK+KV dengan
betul.
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan.
|
1.5 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata
tertutup dan terbuka KVKK+KV.
2.5 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata
tertutup dan terbuka KVKK+KV.
|
Contoh perkataan KVKK+KV
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 5
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Membaca dan
memahami frasa
dan ayat
tunggal yang
mengandungi
perkataan suku
kata terbuka
dengan betul.
ii. Membina dan menulis frasa dan
ayat tunggal
yang mengandungi
perkataan
suku kata terbuka
dengan betul.
|
3.0 Membaca dan memahami frasa.
4.0 Membina dan menulis frasa.
|
3.1 Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata
terbuka.
4.1 membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata
terbuka.
|
Contoh frasa:
· Jambu manis
· Kerusi kayu
· Tangga batu
· Isi durian
· Rangka manusia
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 6
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Membaca dan memahami frasa
dan ayat
tunggal yang
mengandungi
perkataan suku
kata terbuka
dengan betul.
ii. Membina dan menulis frasa dan
ayat tunggal
yang mengandungi
perkataan
suku kata terbuka
dengan betul.
|
5.0 Membaca dan memahami ayat.
6.0 Membina dan menulis ayat.
|
5.1 Membaca dan memahami ayat tunggal yang ada perkataan yang mengandungi
suku kata terbuka.
6.1 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku
kata terbuka.
|
Contoh ayat:
· Ini baju.
· Ini baju baharu.
· Ini baju baharu Nani.
· Ibu beli baju baharu kami.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU7
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :
i. Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi sukukata tertutup KVK.
ii. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK.
iii.
Mengeja, membaca,
memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK +
KVK.
iv.
Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK + KVK.
|
1.0 Membaca
dan memahami perkataan.
2.0 Membina
dan menulis perkataan.
|
1.6
Membaca dan memahami perkataan yang
mengandungi suku kata tertutup KVK.
2.6
Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK.
1.7
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup KVK+KVK.
2.7
Membina dan menulis
perkataan yang
mengandungi suku kata
tertutup KVK+KVK.
|
pen, jam, beg, rak, bot, zip, bas, cat, jip, gam, kek,
van
pensel,
darjah, kertas, dakwat, sampul, sampah, gambar, nombor, pondok, tandas
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 8
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :
i.
Mengeja dan membaca
dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.
ii.
Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan.
|
1.8 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup KVKK.
2.8 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku
kata tertutup KVKK
|
gong,
wang, tong, bank, zink,
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 9
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :
i.
Mengeja, membaca,
memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK +
KVK.
ii.
Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK + KVK.
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan
|
1.9 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup VK+KVK.
2.9 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku
kata tertutup VK+KVK.
|
ustaz, orkid, album, empat, intan, abjad, indah, isnin
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 10
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :
i.
Mengeja, membaca dan
mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK + KVK.
ii.
Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK + KVK.
|
1.0 Membaca dan memahami perkataan.
2.0 Membina dan menulis perkataan.
|
1.10 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup KVKK+KVK.
2.10 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi
suku kata tertutup KVKK+KVK.
|
Songkok,
cangkul, singlet, langsir, pinggan, mangkuk
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 11
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :
i.
Mengeja, membaca,
memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka
dan tertutup KV + KVK.
ii.
Membina dan menulis
perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV + KVK.
iii.
Membaca dan memahami frasa yang mengandungi
suku kata tertutup.
iv.
Membina dan menulis frasa mengandungi suku
kata tertutup.
|
1.0
Membaca dan memahami perkataan.
2.0
Membina dan menulis perkataan.
3.0 Membaca dan memahami frasa.
4.0 membina dan menulis frasa.
|
1.11 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi
gabungan suku kata KV+KVK.
2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi
gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK.
3.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku
kata tertutup.
4.2 Membina dan menulis frasa yang mengandungi suku
kata tertutup.
|
Papan, murid, bakul, kamus, kasut, kapur, kipas, tikar,
kelas, berus
Songkok hitam,
Bunga orkid,
Langsir biru,
Tong
sampah,
Pensel
tajam
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 12
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :
i.
Membaca dan memahami
ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup
ii.
Membina dan menulis
ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup.
|
5.0 Membaca dan memahami ayat.
6.0 Membina dan menulis ayat.
|
5.2 Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi
suku kata tertutup.
6.2 Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi
suku kata tertutup.
|
Ini tong sampah.
Tong sampah ini besar.
Tong sampah ini warna biru.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU/
13
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
|
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:
i.
Mengeja ,membaca dan
memahami perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.
ii.
Mencerakinkan perkataan yang mengandungi
‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.
iii.
Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.
|
1.0
Membaca dan memahami perkataan.
2.0
Membina dan menulis perkataan
|
1.12
Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
2.12
Membina dan menulis perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
|
‘e’ taling:
-ekor
-etak
‘e’ pepet:
-ketam
-kerang
-kepah
-orang utan
-obor-obor
-sotong
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU/
14
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
|
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:
i.
Membaca dan memahami frasa yang
mengandungi ‘e’taling dan menulis frasa yang mengandungi ‘e’taling,,’e’pepet
dan ‘o’ dengan betul
ii.
Membina dan menulis frasa yang mengandungi
‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul
|
3.0 Membaca dan memahami frasa
4.0 Membina dan menulis frasa
|
3.4 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi
‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.
4.4 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan
mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU/
15
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
|
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:
i.
Membaca dan memahami
ayat yang
mengandungi ‘e’
taling,’e’pepet dan
‘o’ dengan betul
ii.
Membina dan menulis ayat yang mengandungi
e’taling, ’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.
|
5.0
Membaca ayat
6.0
Membina dan menulis ayat
|
5.3
Membaca dan memahami ayat yang ada perkataan yang mengandungi
‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
6.3
Membina dan menulis ayat yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
TEMA
|
OBJEKTIF
|
STANDARD
KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 16
UNIT 4
TEMA
MAKANAN
|
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:
i. Mengeja, membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup ‘ng’ dengan betul.
ii. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
dengan betul.
iii. Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
dengan betul.
|
1.0 Membaca
dan memahami perkataan.
2.0
Membina dan menulis
perkataan.
6.0 Membina dan menulis
ayat.
2.0
|
1.13
Membaca dan
memahami perkataan
yang
mengandungi
suku kata
tertutup ‘ng’.
2.13Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
6.4 Membina dan menulis ayat yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
|
Perkataan:
1. Bawang.
2. Pisang.
3. Terung.
Ayat:
1. Ini
bawang.
2. Itu
pisang.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 17
UNIT 4
TEMA
MAKANAN
|
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:
i. Membaca
dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.
ii. Membina
dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.
iii.
Membina dan menulis ayat tunggal yang
mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.
|
Membaca dan memahami frasa.
4.0 Membina dan menulis
frasa.
6.0 Membina dan menulis
ayat.
2.1
|
3.5 Membaca
dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
4.5 Membina dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
6.4 Membina dan menulis ayat yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
|
Frasa:
1. Kentang
goreng.
2. Udang
besar.
3. Jagung
rebus.
Ayat:
1. Ini
kentang goreng.
2. Itu
udang besar.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
MINGGU 18
UNIT 4
TEMA
MAKANAN
|
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:
i. Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup
‘ng’ dengan betul.
ii. Membina
dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan
betul.
|
5.0 Membaca
dan memahami ayat.
6.0 Membina
dan menulis
ayat.
|
5.4 Membaca
dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
6.4 Membina
dan menulis ayat. yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
|
Ayat:
1. Saya
suka makan sotong.
2. Ibu
masak sayur terung.
3. Kakak
masak bubur jagung.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Blh x saya minta rpt linus thn 1 2 n 3? Harap dpt email kpd saya ana_1521@yahoo.com.my. ..tq krn dpt mbantu saya..
BalasPadamMohon copy
BalasPadamRPT linus 1,2 dan 3 boleh send email kepada saya Kah? lieu.w.ing86@gmail.com Terima kasih
BalasPadamRPT linus 1,2 dan 3 boleh send email kepada saya Kah? lieu.w.ing86@gmail.com Terima kasih
BalasPadamSALAM, blh tak email RPT literasi thn 2 & thn 3 kepada saya cikgu..
BalasPadamnurinizah@yahoo.com , terima kasih