RPT LITERSI TAHUN 2



RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI TAHUN 2


MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN


MINGGU 1
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA


Pada akhir unit 1, murid berupaya:

 i. Menyebut, mencerakin,
    mengeja, membaca dan  
    memahami perkataan suku kata  
    terbuka KV+KV dengan sebutan  
    yang betul.

ii. Membina dan menulis perkataan
    suku kata terbuka KV+KV
    dengan betul.

iii. Menyebut, mencerakin,
    mengeja, membaca dan   
    memahami perkataan suku kata  
    terbuka KV+KV+KV dengan  
    sebutan yang betul.

iv. Membina dan menulis perkataan
    suku kata terbuka KV+KV+KV
    dengan betul.




1.0   Membaca dan memahami perkataan.




2.0   Membina dan menulis perkataan.








1.1  Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV.


2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV.

1.2   Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.

2.2 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka KV+KV+KV.


Contoh perkataan KV+KV
bapa
dada
mata
paku
raga
pipi
lidi
cili
gigi
diri
guru
bubu
kuku
susu
sudu






Contoh perkataan KV+KV+KV
kereta
tomato
kerusi
kepala
berudu
kelapa
kemeja
kebaya
kamera
rebana
ketawa
petani
kerani
lelaki
perahu
keladi


MINGGU 2
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA


Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Menyebut, mencerakin,
   mengeja, membaca dan        
   memahami perkataan suku kata
   terbuka V+KV dengan sebutan   
   yang betul.

 ii.Membina dan menulis perkataan  
   suku kata terbuka V+KV dengan  
   betul.




1.0  Membaca dan memahami perkataan.




2.0  Membina dan menulis perkataan.



1.3   Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.


2.3 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka V+KV.



Contoh perkataan V+KV
ibu
isi
ubi
ela
itu
api
aki
abu
umi
uli
uji
alu

MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 3
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i.  Menyebut, mencerakin, mengeja,  
    membaca dan memahami
    perkataan suku kata tertutup dan  
    terbuka KVK+KV dengan betul.



ii. Membina dan menulis perkataan
    suku kata tertutup dan terbuka
    KVK+KV dengan betul.



1.0  Membaca dan memahami perkataan.





2.0  Membina dan menulis perkataan.


1.4  Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV.

2.4 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVK+KV.



Contoh perkataan KVK+KV
mandi
lembu
kunci
pintu
baldi
laksa
bendi
cikgu
lampu
jambu
camca
teksi
pandu
garpu




MINGGU 4
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Menyebut, mencerakin, mengeja,
   membaca dan memahami
   perkataan suku kata tertutup dan
   terbuka KVKK+KV dengan
   sebutan yang betul.


ii.Membina dan menulis perkataan
   suku kata tertutup dan terbuka
   KVKK+KV dengan betul.


1.0  Membaca dan memahami perkataan.





2.0  Membina dan menulis perkataan.


1.5  Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVKK+KV.

2.5 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata tertutup dan terbuka KVKK+KV.



Contoh perkataan KVKK+KV
tangga
nangka
tungku
bangku
mangga
rangka
banglo
tangki
pangku
singki





MINGGU 5
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i.  Membaca dan memahami frasa
    dan ayat tunggal yang
    mengandungi perkataan suku
    kata terbuka dengan betul.

ii. Membina dan menulis frasa dan
    ayat tunggal yang mengandungi
    perkataan suku kata terbuka
    dengan betul.



3.0  Membaca dan memahami frasa.



4.0  Membina dan menulis frasa.





3.1  Membaca dan memahami frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka.
4.1 membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka.

Contoh frasa:

· Jambu manis
· Kerusi kayu
· Tangga batu
· Isi durian
· Rangka manusia


MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 6
UNIT 1
TEMA: PERSEKITARAN SAYA

Pada akhir unit 1, murid berupaya:

i. Membaca dan memahami frasa  
   dan ayat tunggal yang
   mengandungi perkataan suku
   kata terbuka dengan betul.

ii. Membina dan menulis frasa dan
    ayat tunggal yang mengandungi
    perkataan suku kata terbuka
    dengan betul.



5.0  Membaca dan memahami ayat.




6.0  Membina dan menulis ayat.


5.1 Membaca dan memahami ayat tunggal yang ada perkataan yang mengandungi suku kata terbuka.

6.1 Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata terbuka.


Contoh ayat:

· Ini baju.
· Ini baju baharu.
· Ini baju baharu Nani.
· Ibu beli baju baharu kami.

MINGGU7
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

i.  Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi sukukata tertutup KVK.

ii. Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK.

iii.           Mengeja, membaca, memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK + KVK.

iv.           Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK + KVK.



1.0  Membaca dan memahami perkataan.


2.0  Membina dan menulis perkataan.





















1.6  Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK.

2.6 Membina dan menulis  
      perkataan yang
      mengandungi suku kata
tertutup KVK.

1.7  Membaca dan       memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVK+KVK.

2.7 Membina dan menulis
      perkataan yang
      mengandungi suku kata
      tertutup KVK+KVK.









pen, jam, beg, rak, bot, zip, bas, cat, jip, gam, kek, van







pensel, darjah, kertas, dakwat, sampul, sampah, gambar, nombor, pondok, tandas
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 8
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

i.              Mengeja dan membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.

ii.             Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata KVKK.



1.0 Membaca dan memahami perkataan.




2.0 Membina dan menulis perkataan.



1.8 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK.



2.8 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK


gong, wang, tong, bank, zink,


MINGGU 9
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA

Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

i.              Mengeja, membaca, memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK + KVK.

ii.             Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK + KVK.



1.0 Membaca dan memahami perkataan.





2.0 Membina dan menulis perkataan



1.9 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK.



2.9 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup VK+KVK.



ustaz, orkid, album, empat, intan, abjad, indah, isnin
MINGGU 10
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA









Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

i.              Mengeja, membaca dan mencerakin perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK + KVK.
ii.             Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK + KVK.


1.0 Membaca dan memahami perkataan.



2.0 Membina dan menulis perkataan.



1.10 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK.

2.10 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup KVKK+KVK.




Songkok, cangkul, singlet, langsir, pinggan, mangkuk
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU 11
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

i.              Mengeja, membaca, memahami dan mencerakin perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV + KVK.

ii.             Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV + KVK.

iii.            Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup.



iv.            Membina dan menulis frasa mengandungi suku kata tertutup.



1.0 Membaca dan memahami perkataan.






2.0 Membina dan menulis perkataan.





3.0 Membaca dan memahami frasa.





4.0 membina dan menulis frasa.



1.11 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi gabungan suku kata KV+KVK.




2.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi gabungan suku kata terbuka dan tertutup KV+KVK.


3.2 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup.



4.2 Membina dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup.



Papan, murid, bakul, kamus, kasut, kapur, kipas, tikar, kelas, berus








Songkok hitam,
Bunga orkid,
Langsir biru,
Tong sampah,
Pensel tajam
MINGGU  12
UNIT 2
TEMA :
SEKOLAH SAYA
Pada akhir Unit 2, murid berupaya :

i.              Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup

ii.             Membina dan menulis ayat tunggal yang ada perkataan mengandungi suku kata tertutup.


5.0 Membaca dan memahami ayat.



6.0 Membina dan menulis ayat.





5.2 Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup.

6.2 Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup.


Ini tong sampah.
Tong sampah ini besar.
Tong sampah ini warna biru.
MINGGU
UNIT
TEMA

OBJEKTIF

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN

CATATAN

MINGGU/
13
UNIT
3

TEMA
ALAM HAIWAN

Pada akhir Unit 3, murid berupaya:
i.             Mengeja ,membaca dan memahami perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

ii.     Mencerakinkan perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

iii.    Membina dan menulis perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.

1.0 Membaca dan memahami perkataan.








2.0 Membina dan menulis perkataan


1.12 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’






2.12 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’


‘e’ taling:
-ekor
-etak

‘e’ pepet:
-ketam
-kerang
-kepah


-orang utan
-obor-obor
-sotong

MINGGU/
14
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:

i.             Membaca dan memahami frasa yang mengandungi ‘e’taling dan menulis frasa yang mengandungi ‘e’taling,,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul

ii.     Membina dan menulis frasa yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul



3.0 Membaca dan memahami frasa





4.0 Membina dan menulis frasa


3.4 Membaca dan memahami frasa yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.


4.4 Membina dan menulis frasa yang ada perkataan mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’


MINGGU/
15
UNIT
3
TEMA
ALAM HAIWAN
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:

i.      Membaca dan memahami
ayat yang mengandungi ‘e’  
taling,’e’pepet dan ‘o’ dengan betul


  ii.    Membina dan menulis ayat yang mengandungi e’taling, ’e’pepet dan ‘o’ dengan betul.


5.0 Membaca ayat





6.0 Membina dan menulis ayat


5.3 Membaca dan memahami ayat yang ada perkataan yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’

6.3 Membina dan menulis ayat yang mengandungi ‘e’taling,’e’pepet dan ‘o’

MINGGU
UNIT
TEMA
OBJEKTIF
STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
CATATAN

MINGGU 16
UNIT 4
TEMA
MAKANAN


Pada akhir Unit 4, murid berupaya:

i.      Mengeja, membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.

ii.     Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.

iii.    Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.



1.0  Membaca dan memahami perkataan.



2.0 Membina dan menulis   
      perkataan.



       6.0 Membina dan menulis
             ayat.
2.0               



1.13 Membaca dan
        memahami perkataan
        yang mengandungi
        suku kata tertutup ‘ng’.

2.13Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.

6.4  Membina dan menulis ayat yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.


Perkataan:
1.     Bawang.
2.     Pisang.
3.     Terung.

Ayat:
1.     Ini bawang.
2.     Itu pisang.

MINGGU 17
UNIT 4
TEMA
MAKANAN
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:

           i.    Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.


         ii.    Membina dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.

             iii.      Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.


                Membaca dan memahami frasa.
     


     4.0 Membina dan menulis
            frasa.
    

     6.0 Membina dan menulis
            ayat.
2.1               



3.5  Membaca dan memahami frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.

4.5  Membina dan menulis frasa yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.

6.4  Membina dan menulis ayat yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.


Frasa:
1.     Kentang goreng.
2.     Udang besar.
3.     Jagung rebus.

Ayat:
1.     Ini kentang goreng.
2.     Itu udang besar.


MINGGU 18
UNIT 4
TEMA
MAKANAN
Pada akhir Unit 4, murid berupaya:
       i.    Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.
         ii.    Membina dan menulis ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’ dengan betul.

5.0  Membaca dan memahami ayat.



6.0  Membina dan menulis
      ayat.


5.4  Membaca dan memahami ayat tunggal yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.

6.4  Membina dan menulis ayat. yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
Ayat:
1.     Saya suka makan sotong.
2.     Ibu masak sayur terung.
3.     Kakak masak bubur jagung.
 

5 ulasan:

  1. Blh x saya minta rpt linus thn 1 2 n 3? Harap dpt email kpd saya ana_1521@yahoo.com.my. ..tq krn dpt mbantu saya..

    BalasPadam
  2. RPT linus 1,2 dan 3 boleh send email kepada saya Kah? lieu.w.ing86@gmail.com Terima kasih

    BalasPadam
  3. RPT linus 1,2 dan 3 boleh send email kepada saya Kah? lieu.w.ing86@gmail.com Terima kasih

    BalasPadam
  4. SALAM, blh tak email RPT literasi thn 2 & thn 3 kepada saya cikgu..
    nurinizah@yahoo.com , terima kasih

    BalasPadam