RANCANGAN
PENGAJARAN TAHUNAN
LITERASI
TAHUN 1
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
MINGGU 1
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i. Menamakan dan membunyikan huruf vokal ‘a’, ‘i’, ‘u’.
ii. Menamakan dan menulis huruf kecil ‘a’,
‘i’, ‘u’, ‘b’, ’d’, ’l’, ’t’, ’h’, ’k’ dengan betul.
iii. Menamakan dan menulis huruf besar ‘A’,
‘I’, ‘U’, ‘B’, ’D’, ’L’, ’T’, ’H’, ’K’ dengan betul.
|
1.0
Mengenal dan membunyikan huruf vokal ‘a’, ‘i’,
‘u’.
1.0
Mengenal dan menulis huruf.
|
1.1
Menamakan dan
membunyikan huruf vokal ‘a’, ‘i’, ‘u’.
1.1 Mengenal bentuk huruf kecil a-z.
1.2 Menulis huruf kecil a-z.
1.3 Mengenal bentuk huruf besar A-Z.
1.4 Menulis huruf besar A-Z.
|
Guru memperkenalkan huruf vokal ’a’,’i’,’u’
|
||||||||||||||||||
MINGGU 2
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i.
Membunyikan suku kata
KV gabungan huruf vokal dengan huruf konsonan.
ii.
Menulis suku kata terbuka KV gabungan
daripada huruf konsonan dengan vokal.
|
2.0
Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku kata.
|
2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis
suku kata
terbuka KV.
|
Contoh suku kata
|
||||||||||||||||||
MINGGU 3
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit 1, murid berupaya:
i.
Membina dan membaca
perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.
ii.
Membina dan menulis
perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis perkataan.
|
4.1 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KV+KV.
5.1 Membina dan menulis perkataan
mengandungi suku kata KV+KV.
|
Contoh suku kata terbuka KV+KV
|
||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
MINGGU 4
UNIT 1
KONSTRUK 1, 2, 3
|
Pada akhir unit
1, murid berupaya:
i.
Membina dan membaca
perkataan mengandungi suku kata terbuka KV+KV.
ii.
Membina dan menulis perkataan mengandungi
suku kata terbuka KV+KV.
|
5.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis perkataan.
|
i.1 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata KV+KV.
5.1 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata KV+KV.
|
Contoh suku kata terbuka KV+KV
|
||||||||||||||||||
MINGGU 5
UNIT 2
KONSTRUK 1, 2
|
Pada akhir unit 2, murid berupaya:
i.
Menama dan menulis
huruf kecil e, o, c, m, n, r, dan s dengan betul.
ii.
Menama dan menulis
huruf besar E, O, C, M, N, R, dan S dengan betul.
iii.
Membunyikan suku
kata terbuka KV gabungan huruf konsonan dan huruf vokal yang telah
dipelajari.
iv. Membina dan menulis suku kata terbuka KV gabungan
daripada huruf konsonan dan huruf vokal yang telah dipelajari.
v. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan
yang betul.
|
1.0 Mengenal dan menulis huruf.
2.0 Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku kata.
4.0
Membaca perkataan.
|
1.1 Mengenal bentuk huruf kecil a-z.
1.2 Menulis huruf kecil a-z
1.3 Mengenal huruf besar A-Z.
1.4 Menulis huruf besar A-Z.
2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV.
4.2 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata
terbuka V+KV.
|
e, o, c, m, n, r, s
E, O, C, M, N, R, S
ke, ra, tu, se, di
alu, ubi, ibu, uli, isi, ulu
|
||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
MINGGU 6
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya:
i. Membunyikan
suku kata terbuka KV gabungan huruf konsonan dan huruf vokal yang telah
dipelajari.
ii. Membina
dan menulis suku kata terbuka KV gabungan daripada huruf konsonan dan huruf
vokal yang telah dipelajari.
iii. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan
yang betul.
iv. Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV
dengan ejaan yang betul.
|
2.0 Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku kata.
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis perkataan.
|
2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV.
4.2 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata
terbuka V+KV.
5.2 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata
terbuka V+KV.
|
|
||||||||||||||||||
MINGGU 7
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya:
v. Membunyikan suku kata terbuka KV gabungan huruf konsonan dan huruf vokal
yang telah dipelajari.
vi. Membina dan menulis suku kata terbuka KV gabungan daripada huruf konsonan
dan huruf vokal yang telah dipelajari.
|
2.0 Membaca suku kata.
3.0 Membina dan menulis suku kata.
|
2.1 Membaca dan membunyikan suku kata terbuka KV.
3.1 Membina dan menulis suku kata terbuka KV.
|
|
||||||||||||||||||
MINGGU
UNIT
KONSTRUK
|
OBJEKTIF
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
||||||||||||||||||
|
vii.Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan
yang betul.
viii. Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV
dengan ejaan yang betul.
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis perkataan.
|
4.2 Membaca perkataan yang mengandungi suku kata
terbuka V+KV.
5.2 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata
terbuka V+KV.
|
|
||||||||||||||||||
MINGGU 8
UNIT 2
KONSTRUK 2, 3
|
Pada akhir Unit 2, murid berupaya:
i. Membaca perkataan mengandungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV dengan ejaan
yang betul.
ii. Membina dan menulis perkataan mengadungi suku kata V+KV dan KV+KV+KV
dengan ejaan yang betul.
|
4.0 Membaca perkataan.
5.0 Membina dan menulis perkataan.
|
4.3 Membaca perkataan mengandungi suku kata terbuka
KV+KV+KV.
5.3 Membina dan menulis perkataan mengandungi suku kata
terbuka KV+KV+KV.
|
kerusi, kereta, tomato, kamera, rebana, menara, keladi,
lelaki, bateri
|
||||||||||||||||||
MINGGU 9
UNIT 3
KONSTRUK 1,4,5
|
Pada akhir Unit 3, murid berupaya:
i. menama dan
menulis huruf kecil
f,v,w,x dan z
dengan betul.
ii. menama dan menulis huruf besar
F,V,W,X dan Z dengan betul.
|
1.0 Mengenal dan menulis huruf.
|
1.1 Mengenal huruf kecil a-z
(f,v,w,x dan
z)
1.2 Menulis huruf kecil a-z
(f,v,w,x dan
z)
1.3 Mengenal bentuk huruf
besar
A-Z
(F,V,W,X
dan Z)
1.4 Menulis huruf besar A-Z
(F,V,W,X dan Z)
|
-van
-bas
-kad
-jam
-ayam
-ekor
-adik
-ular
-ubat
|
TERIMA KASIH
BalasPadamMinta maaf nk tanya, kenapa tak ada konstruk yang lain seperti konstruk 6,7,8,9,10,11 dan 12?
BalasPadamboleh share utk download?
BalasPadam